Biisin miksaus – lyhyt oppimäärä

Oletko koskaan pysähtynyt miettimään mitä kaikkia vaiheita biisin miksaus edellyttää, vai paahdatko miksauksen läpi taiteellisessa hypessä paljon asioita miettimättä? Miksaaminen on taito ja taidelaji, joka vaatii ammattitaitoa. Miksauksessa vaaditaan nopeutta, tarkkuutta, analyyttistä ajattelua ja taiteellista korvaa. Seuraavassa artikkelissa puretaan palasiin, mitä kaikkea tapahtuu biisin miksaamisen aikana.

sasu juntunen biisinmiksaus.
Hyviä asiakaspalautteita on mukava lukea.

Se lähtee soittosuorituksesta

Kun bändin soitto on tiukkaa ja homma pelaa yhteen, se varmistaa sen, että miksaus kuulostaa tuhdilta toimivalta alusta loppuun saakka. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se, että basistin tai rumpalin yhteensoitto ei loksahda kohdilleen, vaan soitto on jotain sinnepäin. Tätä joudutaan sitten korjailemaan ennen miksausta editoinnilla. Hyvä harjoittelu luo pohjan sille, että miksaus soi tiukasti ja homma pysyy paketissa.

Hyvät lähtösoundit

biisin miksaus tehokkaasti
Lähtösoundit kohdilleen heti alussa.

Toimivat lähtösoundit ovat miksauksen a ja o. Soundit jotka tukevat toisiaan ja muodostavat kuulokuvallisesti mielenkiintoisen verkon auttavat miksausta huomattavasti. Kone ja nykyaikaisessa popmusiikissa soundien oikeanlainen valinta on iso osa biisin prosessia, joka vaikuttaa huomattavalla tavalla koko miksaukseen. Perinteisessä rockmusiikissa bändillä yleensä on ne tietyt soittimet, joten niitä ei aina pystytä käytännön syistä vaihtamaan, tai kokeilemaan eri vaihtoehtoja.

Sovituksen merkitys

Sovituksella on valtaisa merkitys sille miten miksaus soi. Ennenkuin miksaus voi alkaakaan, niin kaikki nämä asiat pitää olla mietittyinä. Missä rekisterissä mikäkin soitin soi. Soiko se oktaavin alempana vai oktaavin korkeampana. Sillä on merkitystä miksauksen lopputulokeen. Mitkä soittimet soittavat samaan aikaan. Minkälainen on kunkin soittimien taajuusalue.

Miksataan kuvitteellinen biisi

Biisin miksauksen valmistelu

Tässä käydään vain hyvin lyhyesti ja karkeasti miksauksen eri vaiheita läpi. Ennenkuin päästään itse asiaan, niin on hyvä valmistella etukäteen tietyt asiat, jotta itse miksaus sujuisi ripeästi ja luovasti. Pyydä saada itsellesi sekä referenssibiisi, johon voit miksausta verrata, että referenssimiksaus. Referenssimiksaus on asiakkaan tekemä näkemys biisistä. Näitä on hyvä kuunnella ennen miksauksen aloittamista, jotta ymmärtää mitä asiakas haluaa biisiltään.

Nimeä eri raidat lyhyesti ja mahdollisimman kuvaavasti mitä raita sisältää. Värikoodaa eri raidat, jotta tiedät heti vilkaisemalla, että mitä mikäkin raita sisältää. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että sinulla on käytössäsi joku värikoodaussysteemi. Jos ei ole, niin nyt olisi hyvä hetki aloittaa sen käyttäminen.

Masterkanavan prosessointiketju

masterlohko prosessoriketju
Prosessoriketju helpottaa miksausta.

Laitetaan masterkanavan insertteihin tiettyjä inserttejä. Ensiksi sinne laitetaan kompressori, jota kutsutaan liimakompressoriksi. Sitten Kevyt ekvalisaattori jossa alapää ja yläpää on hieman korostettuina 100hz ja 10 kHz alueelta. Seuraavaksi laitetaan inserttiin saturaatioplugin. Ja lopuksi stereolevitin.

Feiderit nolliin – siitä se lähtee

Nyt olet tutustunut asiakkaan referenssimiksaukseen ja referenssibiisiin. On aika aloittaa miksaus. Aseta kaikki feiderit eli mikserin kanavan liukusäätimet alas ja jätä master kanava 0 dbfs kohtaan. Aloita rummuista. Nosta basaria niin, että basarin huipputasot eli peakit ovat noin -15dbfs. Tämä on siitä hyvä, että kun aloitat maltillisilla tasoilla, et maalaa itseäsi nurkkaan. Eli huomaa lopulta sitä, että kaikki feiderit ovat melkein tapissa, etkä pysty enää nostamaan mitään, jos tarve vaaatii. Aina voi tietenkin laskea kaikkia feidereita, mutta kannattaa aloittaa maltillisesti. Seuraavaksi nosta virveliä ja hihattia. Nyt sinulla on perusrumpubalanssi. Balanssin luomisessa on hyvä muistaa se, että eri genreissä vallitsevat erilaiset balanssivaatimukset, jotka on syytä tuntea. Tuo vielä tomit mukaan ja overhead mikit mukaan, niin sinulla on täydellinen rumpubalanssi. Oikeanlaisen, tai halutun balanssin saavuttaminen voi olla koko elämänmittainen hakuprosessi toteaa Bop Power eräässä videossaan.

Jatketaan balanssin hakemista ja tehdään prosessointia

Nyt sinulla on rummut siinä balanssissa mihin olet nyt tyytyväinen. Nostetaan seuraavaksi bassokitara rumpujen rinnalle. Tähän kohtaan on hyvä heittää vanha viisaus: biisissä on vain yhdet munat. Sinun täytyy päättää onko se bassorumpu, vai basssokitara, joka hallitsee alapäätä. Voit myös kaivaa kuoppaa bassokitaralle sinne 100 hertsin tienoille riippuen siitä, millä taajuudella bassorumpu potkii. Kuopan kaivaminen mahdollistaa sen, että bassorummun isku tuntuu vankemmalta.

Seuraavaksi voi nostaa kitarat kuuluville. Panoroi toinen kitara täysin vasempaan ja toinen kitara täysin oikeaan laitaan. Näin saat leveän äänikuvan. Nosta seuraavaksi stereopiano esiin. Nyt sinulla on komppiryhmän miksaus hyvällä mallilla. Nyt voit alkaa ekvalisoimaan kitaroita ja pianoa niin, että nillä on koko taajuusalueella oma lokeronsa. Tämä tarkoittaa sitä, että kun kullakin instrumentilla on taajusspektrissä oma lokero, niin ettö soitin erottuu selvästi. Kun olet saanut soittimet erottumaan selkeästi toisistaan, niin kuuntele hetki bassoja ja rumpuja. Erottuvatko ne selkeästi kitaroiden ja pianon joukosta? Onko syytä kirkastaa virveliä ja kompressoida sitä? Erottuvatko bassokitaran sävelet kitaroiden joukosta? Jos ei, niin sitten on syytä ekvalisoida kitaroita esimerkiksi filtterillä, joka leikkaa alapäästä taajuuksia pois, jotta bassokitara erottuisi.

Nostetaan laulut esiin. Haetaan laululle oma tilansa ekvalisoimalla soittimista laulun taajuusaluetta hieman pienemmälle. Laulua kirkastetaan ja kompressoidaan sekä ekvalisoidaan häiritseviä taajuuksia pois. Pidetään laulu keskellä äänikuvaa ja nostetaan esiin taustalaulut, jotka ovat panoroitu lähelle vasenta ja oikeaa laitaa, tai sitten täydin vasemmalle ja oikealle.

Nyt perusbalanssi on haettu ja kuunnellaan hetki, että erottuvatko kaikki instrumentit toisistaan. Erottuvatko sävelet selkeästi toisistään? Kuuluvatko kaikki laulujen sanat?

Referenssiin vertaaminen

referenssimiksaus
Kaupalliseen miksaukseen vertaileminen on must!

Jos jostain syystä miksaaminen ei ole sinulle vaihtoehto, mutta tahdot saada kappaleesi miksatuksi, niin tutustu miksaushinnastooni täältä. Nyt kun sinulla on perusbalanssi mielestäsi kunnossa, on aika kaivaa esiin vertailuplugin ja tehdä vertailua kaupallisen miksauksen ja sinun miksauksesi välillä. Kuuntele tässä sitä että vastaako sinun balanssi lähellekään sitä balanssia , mikä on kaupallisessa biisissä? Jos ei, niin vertaile ja säädä, vertaile ja säädä jne… On aivan ehdottoman tärkeää, että sekä referenssin, että oman miksauksen yleinen äänentaso soi yhtä lujalla. Koska jos toinen soi kovempaa, niin se kuulostaa aina paremmalta. Plugareissa onkin tätä varten autogain toiminto, joka tasoittaa äänen erot samaan tasoon.

Ekvalisointi ja kompressointi

Nämä kaksi asiaa ovat miksaamisen perustoimintoja balanssin lisäksi. Ekvalisoinnilla haetaan soundeihin selkeyttä, erottelevuutta ja kirkkautta tai tummuutta. Ylä ja alapään leikkureilla siivotaan turhat taajuuden pois, ja näin soundi on kompaktimpi. Työasemassasi on kattavat säädöt ekvalisoinnille, niitä kannattaa käyttää. Kysy itseltä voisitko mieluummin leikata, kuin korostaa?

Kompressori taltuttaa soittimen dynamiikka-aluetta. Kompressoreilla saadaa aikaa tiukka ja paksu soundi, joka pysyy hallinnassa. Kaikkea ei tarvitse kompressoida. Mutta yleensä virvelissä ja lähes aina lauluissa on kompressori käytössä. Yleensä mikserin kanavan masterlohkossa on niinsanottu liimakompressori tai busscompressor. Tämä liimaa kaiken soiton yhteen ja tuo soundiin paksuutta ja yhtenäisyyttä.

Säröttäminen

Säröllä saadaan soundiin aikaan energiaa, paksuutta ja rikkautta. Sitä voikin käyttää eri instrumentti tai lauluraidoissa, tai sitten masterkanavassa. Säröttämisellä saat raitasi soimaan kovempaa. Raita kuulostaa eläväiseltä ja energiseltä.

Efektit

Efektit ovat miksauksen mausteet ja suola. Niitä on hurja määrä. Miksauksessa yleisempiä ovat kaiut ja viiveet. Kaiulla saadaan aikaan tilantuntua äänitteeseen. Viiveillä saadaan aikaan erilaisia rytmisiä kuvioita.

Käytä harkintaa äläkä laita raitojasi uimaan kauissa. Vertaile kaupalliseen ja kuuntele miten siellä on käytetty erilaisia efektejä.

Lähellä maalia

biisin miksaus mikseri
Miksauksessa saa vääntää huolella nappulaa. Siinä tehdäänkin satoja päätöksiä.

Nyt sinulla on mielestäsi hyvä balanssi, olet ekvalisoinut ja kompressoinut tarvittavat raidat. Olen lisännyt efektejä parhaan makusi mukaan. Tässä vaiheessa voisit vielä tsekata liimakompressorin toiminnan, ettei se haukkaa soundistasi liikaa desibelejä. Ihan hyvä nyrkkisääntö on se, että kun kompressorin neula (mittari) hieman liikkuu, niin se on hyvä. Voit myös kokeilla limitterin lisäämistä ja kuunnella miten se vaikuttaa balansseihin. Toinen vaihtoehto on, että miksaat alusta saakka limitteri päällä. Olet nyt tyytyväinen miksaukseesi. On taas aika kaivaa esiin vertailuplugin. Vertaile miksaustasi kaupalliseen. Huomioi että kaupallinen versio on masteroitu ja sinun ei. Kunhan käytät autogain toimintoa, niin vertailu on reilua. Nyt huomaat helposti sen, että mitä puuttuu sinun miksauksestasi, tai että onko jossain alueella tullut ylilyöntejä. Jatka säätämistä vja vertailemista, kunnes olet tarpeeksi tyytyväinen lopputulokseen.

Eri kaiuttimista ja kuulokkeista kuunteleminen

Pyri kuuntelemaan miksaustasi mahdollisimman monesta eri lähteestä. Esim sinulla on kakkoskaiuttimet, kuulokkeet, puhelimen kaiutin, autostereoista. Tässä on tärkeää se että olet kuunnellut miltä musiikin pitäisi kuulostaa näistä eri lähteistä. Kuuntele siis paljon musiikkia eri kaiuttimista.

Monotsekkaus. On hyvä tehdä myös monotsekkaus, jolla varmistetaan se, ettei mitään soittimia häviä miksauksestasi, kun kuunnellaan sitä monona.

Lopuksi

NIinkuin sanottu, miksaus on tekninen ja taidelaji. Hyväksi miksaajaksi kehittyminen vie vuosia, eikä kannata vaipua epätoivoon, kun huomaat alussa, ettei sinun miksausesi kuulosta yhtä hyvältä, kuin kaupallinen miksaus. Miksaus ei ole mitään helppoa touhua. Aina voi kehittyä ja rajaa ei ihan heti tule vastaan.

Mitä kauemmin nysväät miksauksen parissa, sitä helpommin kadotat perspektiivin. Sen takia on hyvä olla valmistaunut alussa, että kaikki rutiinitoimenpiteet ovat hoidettu alta pois.

Miksaamaan ei opi pelkästään tutoriaaleja lukemalla. NIistä saa apua, mutta se oikea oppiminen tulee vain itse nappuloita kääntelemällä ja yrityksen ja erehdyksen kautta. Täältä voit lukea lisää tarjoamastani miksauspalvelusta. Hyviä miksauksia!

Vieritä ylös