Masterointistudio
Ammattimasterointistudio eroaa äänitys- ja miksausstudiosta siten, että siellä ei tarvitse käsitellä suurta määrää sisään- ja ulostuloja. Tästä syystä siellä ei tarvitse olla isoa miksauspöytää. Masterointistudiossa riittää vähempi määrä tavaraa, mutta ne ovat sitäkin laadukkaampia. Erittäin korkealaatuinen kuuntelu, high end tason prosessointilaitteet ja studion akustiikka määrittelevät ammattimaisen masterointistudion. Studion kuuntelu kattaa varsin monipuolisesti koko ihmisen kuuloalueen selvästi ja ilman säröä tai muita haitakkeita. Masterointi vaatii hyviä kuutelu olosuhteita. Lue lisää erillisestä artikkelista Mitä masterointi tekee
Masterointistudion laitteistoa
Kaiuttimet ovat melkein ne tärkeimmät laitteet studiossa. Ja koska nyt puhutaan masteroinnista, niin kaiuttimien arvo voi kohota useisiin tuhansiin, ellei jopa kymmeniin tuhansiin euroihin. Muutamia hyviä merkkejä ovat esim KII THREE, B&W, PMC. MItäpä olisi hyvät kaiuttimet ilman hyvää akustiikkaa? No eipä paljon mitään. Eli studion akustiikka pitää olla kunnossa, niinkuin se masterointistudiossa onkin.
Ekvalisaattorit ovat studion ehkä tärkein prosessointilaite. Ekvalisaattorilla korjataan sävyjä. Hyviä merkkejä ovat esim. Maselec, Manley massive passive, SPL pq mastering equalizer. Ja monia muita.
Kompressorit tasoittavat dynamiikkaa ja niitäkin on pilvin pimein. Muutamia hyviä merkkejä ovat esim. Shadow Hills, suomalainen Knif Vari Mu, Cranesong STC 8.
Limitterit pysäyttävät äänen, jottei signaali mene särölle. Muutamia hyviä limittereitä; Bettermaker mastering limiter, Chandler Limited EMI TG12413 Zener Limiter, Fabfilter Pro L2,
Masterointikonsolit ovat minimiksereitä inserttivalintoineen. Muutamia hyviä sellaisia ovat: Dangerous Music Master, SPL DMC, Maselec MTC 1-X.
Työskentely studiossa
Masterointityö on pitkälti tarkkaavaista kuuntelua. Siksi onkin hyvä tiedostaa studiossa se, että antaa masteroijalle tilaa ja hiljaisuutta, jotta työtä olisi vaivatonta tehdä. Masteroinnissa säädetään kappaleitten sisäiset sävyt ja kappaleiden keskinäiset sävyt kuntoon. Merkataan kappaleiden alku- ja loppukohdat. Kompressoidaan ja limitoidaan. Tehdään DDP tiedosto ja syötetään mahdolliset ISRC koodit. Valmistellaan tiedosto striimausta varten. Masterointi ei ole siis mitään salatiedettä.