Musiikkituotannon vaiheet

Tässä artikkelissa käydään pintaraapaisuna läpi eri musiikintuotannon vaiheita. Vaiheet ovat jaettu kuuteen eri osioon. Artikkelin tarkoitus on auttaa sinua ymmärtämään koko tuotantoprosessi alusta loppuun.

Biisinkirjoittaminen

Musiikkituotannon vaiheet alkaa biisinkirjoittamisesta Äänitysstudio Turku
Tabula rasa eli tyhjä taulu, siitä se biisi alkaa muotoutua.

Biisinkirjoittaminen on musikaalisten ideoiden kokoonpanemista yhteen, josta muodostuu yhtenäinen melodia, harmonia ja rytmi. Se on ajatusten päämäärätietoista muokkaamista, josta muodostaa lopulta biisin alku, keskiosa ja loppu. Mistä hyvä biisi muodostuu? Siinä ovat edellämainitut asiat kunnossa ja se että biisi on luova. Sanoitukset tukevat taustamusiikkia ja toisinpäin. Pelkkä kieliopillisesti oikea sanoitus ei välttämättä toimi, vaan sen on myös toimittava musikaalisesti, kun laulaja laulaa sen. Hyvä biisi kehittyy mitä pidemmälle biisi etenee. Se on toisaalta kotoisan tuttu, mutta tarjoaa myös mukavia yllätyksiä, joka pitää kuulijan otteessaan. Melodia sopii harmoniaan korvaa miellyttävällä tavalla. Toistaminen palvelee sitä, että kuulija tottuu sointukulkuun ennen seuraavaa biisin osiota. Hyvä biisi saa jalan vispaamaan.
Monasti biisinkirjoittaminen tapahtuu samaan aikaan kuin äänittäminen. Pohjalla voi olla vaikka rumpuluuppi, jonka päällä aletaan äänittämään eri ideoita. Laulaja/biisinkirjoittaja saattaa tehdä biisin kitaran ja läppärin kanssa. Kumminkin päin, niin samat lainalaisuudet pätevät. Ovatko melodia ja harmonia riittävän tarttuvia? Groovaako biisi? Kova testi sille kantaako biisi, on soittaa se jollain instrumentilla ja laulaa siihen päälle. Jos biisi toimii, niin se toimii myös isommallakin tuotannolla.

Sovittaminen

sovittaminen
Arrit eli sovitukset tekevät biisistä mielenkiintoisen.

Kaikista musiikintuotannon vaiheista sovittaminen saattaa olla se vähiten ymmärretty ja aliarvostettu vaihe. Jos biisissä on hyvä rytmi, pulssi ja melodia, mutta se käy liian itseääntoistavaksi, on vika yleensä sovittamisessa. Sovittaminen tekee biisistä mielenkiintoisen. Instrumenttien valinta eri biisinvaiheissa, sekä se miten niitä on sovitettu ja miten biisinosat on sovitettu koko biisiä silmälläpitäen ovat sovittamista. Vaikka biisissä olisi hyvä säkeistö ja kertosäe, ei niitä voi toistaa alusta loppuun saakka ilman mitään muuta. Tarvitaan esimerkiksi nousu kertosäkeeseen ja C osa. C-osa hyppää hetkeksi biisin perusilmapiiristä tuoden mukaansa hieman erilaista vivahdetta. Esimerkki. Ensimmäisessä säkeistössä soittaa piano ja laulaja laulaa. Toisessa säkeistössä tulee mukaan rytmisektio rummut ja basso. Tämä on sovittamista. Toinen esimerkki. Säkeistössä alkuosassa kitara soittaa vasemmalla, mutta sökeistön loppuosassa stereona. Tärkeää on soljuvat muutokset kautta koko biisin, ettei siitä tule tylsää. Pienetkin muutokset saattavat pitää kuulijaa otteessaan, vaikka he eivät itse sitä tajuaisikaan. Sovittamiseen kuuluu myös biisin osien pohdinta. Kuinka monta niitä laitetaan peräkkäin. Myös soinnutus on osa sovittamista. Millaisia sointukäännöksiä biisissä käytetään.
Hyvä lähtökohta sovittamiselle voi olla esimerkiksi se, että valitsee kaksi biisin tärkeintä elementtiä joihin halutaan kuuntelijan mielenkiinto suunnata. Sen jälkeen olisi hyvä pohtiä sitä, että mitä voisi tehdä niille, jotta ne olisivat hieman erilaisia kerta toisensa jälkeen. Tässäkin kokemuksella ja intuitiolla on suuri merkitys. Aina ei tarvitse tehdä mitään, ja se onkin taito itsessään.

Äänittäminen

aanittaminen
Äänitys studiolla on tarkkaa puuhaa.

Äänittäminen on biisin sielun vangitsemista tallenteelle. Soitin äänitetään (yleensä) yksi kerrallaan kovalevylle tai johonkin muuhun mediaan. Bändinauhoituksessa voidaan nauhoittaa koko bändi kerralla. Kun yksi instrumentti tai ääni on äänitetty, niin soittaja tai laulaja kuulee edelliset äänitykset kuulokkeista. Miksi biisinkirjoitus ja äänittäminen on hyvä pitää erillisinä tapahtumina? Biisinkirjoittamisen aikana mieli on vapaa tekemään kaikenlaisia mielleyhtymiä ja voi tehdä kaikenlaisia erilaisia kokeiluja. Mutta äänittämisessä soittaja tai laulaja joutuu keskittymään suoritukseen niin fiiliksen kuin rytmin osalta. Vanha kunnon viisaus on, että vaikka nykyään on kaikenlaista vippaskonstia, mitä voidaan tietokoneella saada aikaan, niin mikään ei voita hyvää ja tarkkaa soitto/laulusuoritusta. Jos yrittää tehdä äänittämisen ja biisinkirjoittamisen samaan aikaan, niin yleensä siitä kärsii kummatkin.

Editointi

editointi
Editissä ylimääräiset äänet siivotaan ja kappale hiotaan valmiimmaksi.

Tietokoneet ovat mahdollistaneet hyvien soittosuoritusten tallentamisen helpommaksi kuin koskaan. Editointi on esimerkiksi tietokoneen äänitysohjelmassa tapahtuvan eri raitojen käsittelyä halutunlaisiksi. Raitaa voidaan saksia, monistaa, lyhentää, pidentää, muuttaa äänen korkeutta tai laskea sitä muutamia mainitakseni. Niinkuin edellisissä vaiheissa, jätä editointi omaksi työvaiheeksi. Älä koita tehdä sitä samaan aikaan kun kirjoitat tai äänität. Rankalla editoinnilla voidaan biisistä myös tappaa sen sielu ja se alkaa kuulostaa liian kliiniseltä tai väärällä tavalla täydelliseltä. Yksi vinkki voisi olla, että jos joku soundaa hyvälle, niin älä tee sille mitään. Editoinnissa kursitaan myös biisiä kasaan sen taimin suhteen. Raidoille annetaan alku ja loppufeidit.

Miksaaminen

miksaaminen
Miksaaminen on sekä luovaa että analyyttistä työtä/huvia.

Nyt biisi on kirjoitettu, sovitettu ja äänitetty ja on aika alkaa kokoamaan paketti yhteen. Tämä voi olla sekä se hauska vaihe tai myös se hiustenrevintävaihe. Miksaaminen on taiteenlaji ja siinä hyväksi tuleminen vaatii vuosien päämäärätietoista harjoittelua. Kuinka monta kertaa olet miksaamisen lopussa, kun vertailet omaa tuotostasi kaupalliseen biisiin, halunnut vähän nyhtää hiuskarvoja irti? Tuttu tunne ainakin itselleni.
Miksaamisessa kaikki eri soittimet ja laulut yhdistetään kahdelle raidalla, eli stereoraidalle. Toki on 5.1 ja atmokset, mutta niistä emme tässä artikkelissa puhu. Hyvässä miksauksessa kaikki instrumentit kuuluvat selvästi ja yksityiskohtaisesti. Miksaus on stereokuvaltaan leveä ja syvä. Miksaaja tekee päätöksiä siitä, miten kovaa instrumentit soivat suhteessa toisiinsa. Missä kohtaa stereokuvaa ne sijaitsevat, vasemmalla vai oikealla, tai jotain niiden väliltä. Minkälaisia efektejä käytetään. Minkälaisia automaatioita tehdään laululle ja eri instumenteille.
Koska miksaaminen on niin kokonaisvaltainen juttu, niin sen takia monet musiikinalalla erikoistuvat pelkästään miksaajiksi. Miksaaja tekee biisin miksauksen aikana satoja, ellei jopa tuhansia erilaisia miksausliikkeitä. Hyvän miksauksen tärkeyttä ei voi kyllin korostaa. Se vie biisin aivan uudelle tasolle.

Masterointi

masterointi
Masterointi on pitkälle kuuntelemista ja siihen reagoimista.

Mikä ihmeen masterointi? Vaikuttaa melkoiselta salatieteeltä. Masterointi on äänitteen viimeinen vaihe, jossa yleensä ulkopuolinen masteroija (lisäkorvapari) suorittaa toimenpiteitä äänitteeseen, jotta se olisi valmis soimaan erilaisissa medioissa kuten spotify, youtube, radio yms. Nykyään on melko tavallista että porukat masteroi omat tuotoksensa itse. Silloin tällainen kotimasterointi on ikäänkuin miksauksen jatke. Ennen albumien masteroinnissa oli tärkeää että kaikki kappaleet soivat yhteneväisesti. Nykyään kun artistit julkaisevat yhä enenevässä määrin singlejä, niin biisi masteroidaan yksittäistapauksena. Masteroinnissa kuunnellaan paljon ja se onkin se koko masteroinnin tärkein osa-alue. Biisiä eqvalisoidaan, kompressoidaan, levitetään, limitoidaan. Biisiin lisätään metatietoja kuten artistin tiedot, säveltäjän tiedot yms.

Toivon mukaan tämän artikkelin jälkeen sinulle on muodostunut yleiskuva siitä, miten biisi saa alkunsa ja loppunsa. Saat minulta apua kaikkiin musiikintuottamisen eri osa-alueisiin. Ota yhteyttä, jos joku asia jää askarruttamaan. Lue lisää musiikintuottamisesta äänitysstudioturku palvelut sivuilla.

Vieritä ylös