Masterointi: Masteroinnin jälkeen kappaleesi on valmis julkaistavaksi
Siis mennään heti asian ytimeen. Masterointi tekee biisillesi tai levyllesi sen viimeisen silauksen ja hienosäädön. Biisistä tulee muhkeampi, leveämpi ja syvempi. Kuten vertauksessa sanotaan, niin masterointi on kuin autovahan levitys ja kiillotus autollesi.
Masteroinnissa haetaan sävyt kohdilleen, niin että diskantit soivat kirkkaasti, mutta ei niin, että ne käyvät ikävästi korviin. Bassosta tehdään tuhdimpi ja muhkeampi. Stereokuvaa voi levittää leveämmäksi. Ja ennenkaikkea mitä masterointi tekee, on se, että siinä tehdyt säädöt takaavat sen, että biisi tai levy soi eri laitteissa mahdollisimman samankaltaiselta. Luemasterointihinnasta.
Masteroija Sasu Juntunen äänitysstudioturku
Edullinen hinta (sis alv) stereomasteri 35e, moniraita(stemmamasteri) 55e, kelpo laatu, mikäs sen parempaa.
040-582 7090 , sasu@aanitysstudioturku.fi
Voit ottaa myös yhteyttä sivuillani olevan chatin kautta.
Mitä on masterointi
Mitä parempi miksaus, sitä vähemmin masteroinnissa tehdään muutoksia.
Äänen masterointi on musiikkituotannon jälkiprosessi, jossa nauhoitetusta äänimateriaalista luodaan mastertiedosto kopiointiprosessia varten ynnä sen siirtämisestä striimauspalveluihin.
Äänen masterointi on tärkeä osa kaupallisen äänitteen tuottamista. Tässä prosessissa raitojen eli musiikkikappaleiden äänimaailmaa tasapainotetaan, yhtenäistetään ja siis jopa korjataan sekä saatetaan äänenvoimakkuus nykystandardien mukaiselle kaupalliselle tasolle. Näiden toimenpiteiden jälkeen luodaan mastertiedosto.
Mitä masteroinnissa tehdään biisille?
Miksaus ja Masterointi on tänä päivänä hieman häilyvä käsite siinä mielessä, että monet tekevät miksauksen jatkeeksi itse myös masteroinnin. Tämähän ei periaatteessa ole hyvä asia (mutta voit toki tehdä), koska yhtenä ideana on nimenomaan se, että masteroija tuo “tuoreet korvat”, ns ylimääräisen korvaparin kuuntelemaan tuotantoketjun viimeistä lenkkiä ennen jakelua.
Biisin alut ja loput siistitään ja laitetaan merkataan miten ne alkavat ja loppuvat ja tehdään esim fade in tai out. Fade in tai out on sitä, miten biisi tulee sisään tai loppuu siististi häivytetysti. Masteroijan tärkeimmät työkalut ovat ekvalisaattori, kompressori ja limitteri. Ekvalisaattorilla äänen väriä säädellään kirkkaan ja tumman välillä. Ääntä pystytään korostaamaan ja leikkaamaan. Kompressorilla tasoitetaan isoja äänentasonvaihteluita ja näin soundista saadaan kompaktimpi. Limitterillä äänenvoimakkuus nostetaan kaupalliselle äänentasolle. Masterointi on suurelta osin kuuntelemista ja siihen reagoimista tietyillä teknisillä liikkeillä.
Less is more pitää erittäin hyvin paikkansa ja sisältää itsessään paljon fiksuutta. Liikkeet joita tehdään ovat pieniä, jopa alle desibelin tarkkuudella olevia liikkeitä.
Masterointiin kannattaa saapua levänneenä eikä koko yötä valvonneena kuten itse olen kerran tehnyt, sillä tämä on ketjun viimeinen vaihe, josta kappale lähtee eteenpäin eikä sille enää tehdä mitään.
Voi olla että työn edetessä tulee ilmi asioita, joita ei kannata tehdä tai ole mahdollista puuttua, joten tällöin masteroija antaa ohjeita, mitä kannattaa korjata miksauksessa.
Miksauksen edetessä korvat tottuvat olemassaolevaan soundiin, että jos mahdollista, kannattaa jättää laskuista pois tee se itse masterointi.
Työnkuvaan voi kuulua myös äänenrestauroimista. Nykyisillä ohjelmillapystytään miksatusta materiaalista poistaa erilaisia häiriöääniä ilman, että se vaikuttaa ollenkaan soundiin.
Yksi hyvä työkalu mikä on hyvä olla masteroijan työkalupakissa on de-esseri, jolla vähennetään häiritsevän kovankuuloisia S-äänteitä jotka ovat livahtaneet läpi miksauksessa.
Koska vielä nykyäänkin monet ohjeistavat masteroimaan kappaleen melko lujalle, vaikka käytössä ovat siis striimauspalveluissa melko samankaltaiset standardit, jotka säätävät kappaleen soimaan noin LUFS -14 palttiarallaa voimakkuudella. Ja kun halutaan kappale saamaan soimaan vielä huomattavasti kovemmalla, on masteroijalla tähän tehokeinoina clipperin ja limitterin tuoma prosessointimahdollisuus. Ne yhdessä takaavat sen, että on mahdollista saada aikaan kovalta soiva kappale. Toki tähän vaaditaan muitakin asioita, esimerkiksi se, että miksaus täytyy olla sopivassa taajuusbalanssissa, jotta kovaa soiva masteri saadaan aikaan.
CD ja Vinyyli
CD- masteroinneissa kappaleet asetetaan levylle haluttuun järjestykseen ja säädetään kappaleiden välit halutun pituiseksi. Kappaleihin lisätään myös ISRC tunnukset (ISRC-koodi joka tarkoittaa ”kappaleen sormenjälkeä”) ja PQ koodaus. Pq koodauksessa tiedostoon lisätään alku ja loppumarkkerit, jotta cd soitin osaa aloittaa ja lopettaa biisin oikeasta kohdasta.. Vinyylimasterit eroavat kuitenkin hieman perusmasteroinneista siinä, että pitää ottaa huomioon vinyylilevyn rajoitetumpi taajuusalue. Varsinkin bassoalueen kanssa pitää olla tarkkana, jottei sitä ole liikaa, koska se saattaa aiheuttaa vinyylisoittimen neulan pompsahtamisesta pois paikoiltaan.
Miksaus ja masterointi
Ekvalisaattori
Ekvalisaattorilla tehdään sävyt kuntoon. Ekvalisaattorilla kirkastetaan tai tummennetaan soundia halutusti. Sillä poistetaan myös mutataaajuuksia masterista.
Monilla masterointistudiolla on vintage ekvalisaattoreita, jotka tuovat oman soundinsa masteriin.
On myös melko yleistä käyttää MS eli mid ja side ekvalisaattoria, jolloin päästään pureutumaan kirurgisemmin biisin soundiin. Esimerkiksi biisin laitoja levittämällä side ekvalisoimalla voidaan stereokuvaa laajentaa. Ekvalisointi on usein se tärkein työkalu masteroijalle. Lue lisää masterointistudiosta.
Dynamiikanhallintalaitteet
Dynamiikkaa hoitaa kompressori ja limitteri. Jälleen monilla studioilla on vintage kompressoreja, jolla haetaan äänitteeseen sitä tiettyä rouheata analogisoundia. Sitten on kliinisempia digitaalikompressoreja, joilla muokataan dynamiikkaa ilman että se toisi soundiin mitään omaa. Tällainen on esim. Weiss DS1-MK3, joka on erittäin arvostettu laite.
Limitteri
Limitterillä puristetaan äänitteestä lisää volumea, jotta se saadaan soimaan kaupallisella tasolla. Nykyään suositaan digitaalisia limittereitä, niitten tarkkuuden vuoksi. Limitoinnilla liiskataan äänitteen huippuja tai piikkejä tasaisemmiksi. NIistä leikataan se piikin pää pois, jotta saadaan biisi kuulostamaan kovemmalta.
Usein kysyttyä masterointipalvelusta
Millaisessa muodossa lataan biisini masterointiin?
Voit lähettää: 16, 24 tai 32-bittinen WAV-tiedosto, näyteenottotaajuus 44.1-96kHz
Mitä ryhmäraitoja toimitan stemmamasterointiin?
Tähän ei ole välttämättä yhtä ja oikeaa ratkaisua, mutta kuitenkin yhdenlainen suuntalinja voisi olla näin. Rummut, basso, kitarat, syntikat, lead laulu, stemmalaulut. Raitojen määrä käydään yhdessä tapauskohtaisesti läpi.
Missä muodossa saan valmiit masterit?
16 tai 24 bittinen, 44.1kHz WAV-tiedosto. Monet aggregaatit eli striimausjulkaisijat hyväksyvät vain 16bit tiedostoja. Jos kyséessä CD levy, niin saat itsellesi DDP tiedoston ja voit ladata ilmaisen ddp-tiedosto soittimen täältä jolla kuunnella kappaleesi.
Teetkö vinyylimasterointia?
En tee vinyylimasterointeja.
Masteroinnin tavoitteet
Masterin (biisin) tulee aina soida hyvältä eri laitteistolla. Laptop tietokoneella, puhelimella, stereolaitteistolla, auton äänentoistojärjestelmällä ja niin edelleen. Sen tulisi saada kuulostaa valmiilta paketilta. Äänitteesi pitää pystyä kilpailemaan soundillisesti äänitemarkkinoilla. Ja vielä: masteri ei saa kuulostaa huonommalta kuin miksaus (haha). Miksaus joka masteroijalle tuodaan määrittää sen tuleeko masterista huti vai hitti. Jos miksaus ei tarjoa tarpeeksi hyviä eväitä masteroijalle, niin ei masterointia voida pitää minään taikasauvana. Mitä parempi miksaus, sen vähempiä liikkeitä tarvitsee enää suorittaa masterointivaiheessa. Masterointiin on hyvä varata tarpeeksi rahaa, jotta voi hankkiä itselleen parhaan lopputuloksen. Suomessa on korkeatasoisia masteroijia ja hinnatkin ovat paljon suotuisimpia, kuin että ulkoistaisi sen ulkomaille.
- Soimaan koko äänite tarpeeksi lujaa, limitointi
- Säätää sävyerot kuten basso/treble kohdilleen (tumma kirkas), ekvalisaattori
- Hallita äänitteen dynamiikkaa, kompressori
- Saat luottaa masteroijan ammattitaitoon, yhteistyössä syntyy parhain lopputulos